Architecten geven steeds meer voorkeur aan digitale informatie

Fabrikanten kunnen beter niet meer te veel investeren in folders en zeker niet in documentatiemappen. Architecten geven steeds meer de voorkeur aan online informatie. Dat blijkt uit een enquête die Redactiebureau Palindroom organiseerde bij 174 Nederlandstalige architecten.

De voorbije maanden hielden architectura.be en Redactiebureau Palindroom een enquête om een zicht te kijken op de manier waarop architecten communiceren en over de manieren waarop ze het liefst geïnformeerd worden door fabrikanten en andere externe partijen. Deze cijfers werden vergeleken met de cijfers van 2016 waardoor het ook mogelijk was om evoluties op te sporen.

Sterke voorkeur voor online informatie

Eén keuzemogelijkheid steekt er met kop en schouders bovenuit: online informatie (29%). Dat is natuurlijk niet verwonderlijk gezien de algemene trend om meer in te zetten op online communicatie. Bovendien spenderen architecten bijzonder veel tijd achter hun computer, waardoor online informatie voor hen zeer makkelijk bereikbaar is. Een bijkomende factor is dat architecten specifieke informatie die nuttig kan zijn voor bepaalde projecten graag ergens opslaan, wat uiteraard beter lukt met online gegevens dan met geprinte informatie. Ook de mogelijkheid om via hyperlinks nog meer gedetailleerde informatie op te vragen, speelt in het voordeel van online informatie.

Aanzienlijke verschillen tussen 2016 en 2020

Online informatie heeft zijn voorsprong sterk uitgebouwd en stijgt van 20 naar 29%. Andere opvallende stijger zijn de stalen die stijgen van 12 naar 21% en daarmee ook opklimmen van de vierde naar de tweede plaats. Architecten informeren zich dus graag online over nieuwe producten, maar aansluitend willen ze toch ook graag zien en voelen hoe het er in de werkelijkheid uitziet.

Ook het persoonlijk gesprek met de vertegenwoordiger doet het iets beter dan 4 jaar geleden en stijgt lichtjes van 13 naar 15%. Eveneens een lichte stijging voor artikels in vakbladen (van 11 naar 12%). Ondanks de groeiende populariteit van online informatie, blijven vakbladen dus nog wel degelijk relevant voor de architecten. Dat blijkt ook uit het feit dat het jongste decennium enkele nieuwe vakbladen voor architecten het levenslicht zagen en ook redelijk goed onthaald werden zoals Architraaf en FocusArchi.

Tijd van documentatiemappen lijkt voorbij

De andere 4 mogelijkheden zien hun populariteit sterk dalen. Met als absolute uitschieter de documentatiemappen. Deze haalden in 2016 nog een score van 12%, nu is dat gezakt tot 1%. De tijd dat elk architectenbureau beschikte over meerdere rekken met documentatiemappen van fabrikanten, lijkt zo goed als voorbij. Begrijpelijk ook. Het neemt veel plaats in beslag en doordat fabrikanten meer nog dan vroeger regelmatig uitpakken met nieuwe producten of nieuwe cijfers, is de informatie redelijk snel achterhaald. Dat werd vroeger opgevangen door aangepaste bladen te bezorgen voor in deze mappen, maar dat is een omslachtige en voor de fabrikanten dure aangelegenheid. Die problemen heb je niet of veel minder met online informatie op een website. Bijkomend nadeel van documentatiemappen is dat ze op slechts één plaats aanwezig zijn, terwijl in architectenbureaus ook steeds meer thuis gewerkt wordt of dat een bureau zijn mensen over meerdere vestigingen verdeelt. Ook folders worden minder geapprecieerd door architecten. Die zakken met een daling van 13 naar 8% van de derde naar de vijfde plaats.

Ook evenementen verliezen aan populariteit. Zowel beurzen als thema-avonden met productvoorstellingen zakken van 10 naar 7%. Het is een gegeven dat algemeen bekend is bij fabrikanten en beursorganisatoren. Het is bijzonder moeilijk om architecten naar een beurs of evenement te lokken en al zeker niet als het om een eerder commercieel  programma gaat. Voor opleidingen verloopt dat vlotter, zeker als architecten hier punten mee kunnen verdienen voor hun verplichte permanente vorming.

Bij de analyse van de resultaten wordt ook gekeken of de voorkeur van de architecten verschilt in functie van het bureau, de leeftijd, de regio en de specialisatie. Dat is wel degelijk het geval. Bij jonge architecten is de voorkeur voor online info bijvoorbeeld nog veel groter dan bij oudere architecten. 

Info over de enquête - interesse in deze publicatie?

Dit artikel is een fragment uit de whitepaper die Redactiebureau Palindroom zal uitbrengen over de resultaten van een enquête waarin zowel de eigen communicatie van architecten (website, social media, fotografie,….) als de communicatie naar architecten (vakbladen, websites, beurzen,…) onder de loep genomen worden. Verder werden ook vragen gesteld rond de visie op en ervaring met labels, circulair bouwen en BIM. Wie geïnteresseerd in deze whitepaper kan dit laten weten via info@architectura.be

Bron: architectura.be