Betonstop onder politieke hoogspanning naar ministerraad

Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege (CD&V) brengt vrijdag haar langverwachte Beleidsplan Ruimte Vlaanderen (BRV) naar de ministerraad. Het witboek voor de zogenaamde 'Betonstop' dateert al van eind 2016. Viceminister-president Bart Tommelein (Open Vld) liet woensdag in Het Laatste Nieuws verstaan dat de goedkeuring van het BRV wat hem betreft is gekoppeld aan het Energiepact. De coalitiepartners reageren koeltjes op die stap.

Het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen legt vast dat er vanaf 2040 geen nieuwe ruimte meer wordt aangesneden om woningen te bouwen. Wie de bestemming van zijn grond ziet veranderen, zal volledig schadeloos worden gesteld. "We agenderen BRV vrijdag omdat we denken dat het momentum er is", valt te horen bij het kabinet-Schauvliege. "Ied ereen he eft de mond vol over klimaatopwarming, luchtkwaliteit en fileleed. Het moment is er nu om een definitieve beslissing te nemen."

Dat Schauvliege stappen vooruit wil zetten, is ook Tommelein niet ontgaan. "Als N-VA en CD&V komende vrijdag willen landen met de Betonstop, dan zeggen wij dat er nog een andere knoop op tafel ligt, waar we nu eindelijk eens duidelijkheid over willen", laat Open Vld noteren in de krant. "Komt die er niet, dan zijn wij ook niet gehaast. Het ene is niet minder belangrijk dan het andere. Ze gaan allebei over de toekomst van Vlaanderen."

"Het zou toch verstandig zijn om elk dossier op zijn eigen merites te beoordelen en niet te koppelen", vindt Lode Ceyssens, specialist ruimtelijke ordening bij CD&V. "De minister heeft met een studie aangetoond wat het ons zou kosten als we niets doen. Ook de studie van Vlario toont aan dat er haast mee gemoeid is." Uit de studie van het publiek-privaat overlegplatform voor de riolerings- en afvalwaterzuiveringssector bleek dinsdag dat er met de Betonstop 1,8 miljard euro kan worden bespaard op investeringen in riolen en waterbuffercapaciteit.

Ook Axel Ronse van N-VA vindt dat er nu "studies genoeg zijn die bewijzen dat er iets moet gebeuren". "Het zou niet verstandig zijn om op dit moment heel het draagvlak onderuit te halen", zegt hij. "Er ligt een duidelijke case en het is nu aan de regering om de knoop door te hakken."

Bron: Belga