Kleiner Batibouw mikt op meer bezoekers

Batibouw kijkt voor het eerst sinds 2020 weer uit naar een normale editie. Met zes dagen en 500 exposanten zal de bouwbeurs dit jaar wel korter en kleiner zijn. Toch mikt organisator Fisa op meer bezoekers.

Wegens de coronapandemie kon Batibouw in 2021 alleen een digitaal evenement organiseren. Ook in 2022 kon de beurs nog niet terugkeren naar het normaal: wegens de coronamaatregelen vond ze pas in mei plaats.

In 2023 keert Batibouw terug naar maart. De beurs wordt wel ingekort van negen naar zes dagen. Tot 2020 ging het nog om elf dagen. Volgens Fisa-CEO Frédéric François gebeurde dat op vraag van de exposanten, voor wie negen dagen te lang is.

Batibouw keert ook terug met minder exposanten. Zowat 500 bedrijven uit de bouwsector maken hun opwachting, tegenover 600 vorig jaar en ongeveer 800 voor de coronapandemie.

Als reden voor de terugval wijst François naar de hogere faillissementen in de sector en het feit dat sommige bedrijven na de coronapandemie zelf meer zijn gaan inzetten op promotie via sociale media en influencers. Toch blijft hij hameren op het belang van Batibouw voor bouwbedrijven: "40 tot 70 procent van de omzet van onze exposanten is terug te leiden tot de beurs".

Ondanks de kleinere editie mikt Batibouw wel op meer bezoekers dan vorig jaar. Net als dit jaar hoopte Fisa toen op 150.000 bezoekers, maar uiteindelijk kwamen er maar iets meer dan 116.000 over de vloer.

Die lagere opkomst wijt François aan het feit dat de beurs uitzonderlijk in mei plaatsvond. "Voor Batibouw is dat een slechte periode", aldus de CEO. "Mensen zijn in mei met hun tuin en hun vakantie bezig, maar niet met hun verbouwingen." In 2020, toen Batibouw vlak voor de eerste lockdown plaatsvond, lokte het evenement nog 187.000 bezoekers.

Batibouw vindt dit jaar plaats vanaf dinsdag 14 tot en met zondag 19 maart in Brussels Expo, waar de beurs zes paleizen bestrijkt. Een ticket kost 15 euro.

Net zoals vorig jaar staan duurzaamheid en energie-efficientie centraal. Daarbij probeert de beurs ook zelf het goede voorbeeld te geven: de thermostaat gaat 2 graden later, plastic voor eenmalig gebruik is niet welkom bij de eet- en drankstanden en het tapijt is plasticvrij en gemaakt zonder water te verbruiken. Exposanten zullen ook een reeks duurzaamheidsvragen moeten invullen en degenen die het best scoren, zullen extra in de aandacht worden gezet.

600m² van hal 7 zal speciaal gewijd zijn aan energie-efficiëntie. Bezoekers kunnen nieuwe oplossingen ontdekken, maar ook in gesprek gaan met neutrale partners en advies krijgen over premies en nieuwe oplossingen.

Naast de energiezone stelt Batibouw nog verschillende andere thematisch ingerichte zones voor. De voormalige beurs Cocoon krijgt als onderdeel van Batibouw een volledig Paleis toegewezen. De nieuwste trends op het gebied van decoratie, lifestyle, serviesgoed (en nog veel meer) komen er aan bod. De zone Flex-Living, die vorig jaar een groot succes kende, komt terug met alternatieven voor traditionele huisvesting (tiny-house, containers, tuinkantoren, enz.).

De beurs Batibouw is echter ook en vooral een plaats om knowhow uit te wisselen. Daarom wordt in hal 5 een Matchmaking area ingericht, waar neutrale partners bouwers en verbouwers op individuele en persoonlijke basis adviseren. Ten slotte zal de Batibouw Academie een rijk en gevarieerd programma van conferenties, demo's en workshops aanbieden.

Voorts richt Fisa weer aparte zones in rond flexwonen en krijgen bezoekers opnieuw de mogelijkheid tot individueel advies op maat, terwijl het op 17 maart voor de tweede keer de professionele beurs Installpro - gericht op vakmensen uit de bouwsector - organiseert. Nieuwigheid is de 'academy zone', met sprekers, workshops en demonstraties.

Bron: Belga/Batibouw