Omgevingsvergunning voor Oosterweelverbinding - eindelijk - goedgekeurd

Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir zette vrijdag 20 november haar handtekening onder de omgevingsvergunning voor de Antwerpse Oosterweelverbinding. Na decennia van studies, meningsverschillen en controverses neemt het grootste Vlaamse infrastructuurproject ooit een belangrijke horde. De werken starten in 2021 en men hoopt klaar te zijn in 2030.

Bijna exact 24 jaar na het pleidooi van toenmalig Antwerps provinciegouverneur Camille Paulus om een duurzame oplossing uit te werken voor de fileproblemen rond Antwerpen is het eindelijk zover.

Antwerpen en omgeving waren decennialang 'in de ban van de Ring'. Hoe moest de Antwerpse Ring gesloten worden met de derde Scheldekruising of Oosterweelverbinding? Na eindeloze discussies over de beruchte 'Lange Wapper' tot volksraadplegingen en maatschappelijke debatten over tracés, tunnels en bruggen bereikten alle betrokkenen (Vlaamse overheid, stad, haven en actiegroepen) in maart 2017 een historische doorbraak in het Toekomstverbond.

Nu is ook de omgevingsvergunning voor het ambitieuze project klaar. Het is een document van ruim 500 bladzijden geworden waarin volgens minister Demir rekening is gehouden met de 39 unieke ingediende bezwaarschriften.

Met het afleveren van de omgevingsvergunning aan Lantis kan volgens minister Demir de "schup in de grond" voor het grootste infrastructuurproject dat Vlaanderen ooit heeft gekend.

De Oosterweelverbinding maakt de Antwerpse Ring (R1) volledig rond dankzij de aanleg van een nieuwe tunnel onder de Schelde, een nieuw op- en afrittencomplex in het zuiden van de haven en de bouw van een tunnel onder het Albertkanaal die aansluit op de R1 Noord. Deze nieuwe verbinding moet het verkeer niet alleen vlotter, maar ook veiliger laten verlopen. Het Viaduct van Merksem verdwijnt en maakt plaats voor een volledig ingesleufde snelweg die nadien kan overkapt worden.

Vlaams minister-president Jan Jambon spreekt van "een historische dag voor Vlaanderen als economisch knooppunt van Europa". Volgens Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters kunnen de werken in het voorjaar van 2021 van start gaan. "Vanaf het voorjaar 2021 kunnen de werken in volle snelheid worden aangevangen en is Antwerpen, zowel op het vlak van mobiliteit als op het vlak van leefbaarheid, op weg om een nooit eerder geziene metamorfose te ondergaan."

Volgens Luc Hellemans, algemeen directeur van Lantis, moeten de werken in 2030 klaar zijn. "Daarvoor zullen we echter al delen van de infrastructuur kunnen opleveren en in gebruik nemen". Bedoeling is om de hinder tijdens de werken maximaal te milderen.

Bron: Belga