VVSG luidt alarmbel: "Helft van de aanvragers heeft hulp nodig bij digitaal omgevingsloket"

​​​​​​​Een op de twee mensen heeft hulp nodig bij het aanvragen van een vergunning via het digitaal omgevingsloket. Dat blijkt uit een bevraging van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG). Die vraagt dan ook het systeem gebruiksvriendelijker te maken.

Het nieuwe digitale omgevingsloket waarmee burgers en bedrijven onder andere een stedenbouwkundige en/of milieuvergunning kunnen aanvragen, is een stap vooruit, zegt de VVSG. Toch moet het gemeentepersoneel burgers in één op twee gevallen nog helpen bij het indienen van hun digitale dossier.

"Mensen hebben vaak nog moeite met het systeem. Het is belangrijk dat we onze inwoners begeleiden bij het digitaal indienen, dat is ook onze taak maar het kost wel tijd", zegt Johan Van Den Berg uit Maasmechelen. Dat het niet eenvoudig is, blijkt ook uit het feit dat mensen één op de drie aanvragen op papier indienen. De gemeente moet het dossier dan vervolgens digitaliseren. Gemiddeld verliezen gemeenteambtenaren een half tot anderhalf uur lang om mensen te gidsen bij het invullen van hun digitale aanvraag.

Dat is te veel en betekent dat het loket gebruiksvriendelijker kan, zegt de VVSG. De steden en gemeenten vragen in een persbericht dat het digitale systeem mensen zelf beter begeleidt tijdens het indienen van een aanvraag. Daarnaast moet het omgevingsloket gebruiksvriendelijker en intuïtiever: burgers, bedrijven én gemeentepersoneel moeten er gemakkelijk hun weg in vinden. Tot slot wil de VVSG een aantal bijsturingen in de procedure.

Bron: Belga