Reactie Embuild: "Vergunningsmoeilijkheden zetten rem op verdichting en verkerning"
Op donderdag 5 september berichtten de kranten over de moeizame verkerning en verdichting in Vlaanderen, terwijl het doel van de bouwshift net is om tegen 2040 geen open ruimte meer aan te snijden. "Niet alleen is het lastiger om een project vergund te krijgen in stedelijke centra en dorpskernen, ook is het tijdrovend en gaat het gepaard met een hoger kostenplaatje. Dit remt groter verdichtingsprojecten met meerdere woongelegenheden af.”, zegt Caroline Deiteren, directeur-generaal van Embuild Vlaanderen.
De bouwfederatie wil samen met de Vlaamse en lokale overheden werken aan een beter kader voor verdichtingsprojecten. Dat zal ook de betaalbaarheid van wonen ten goede komen.
Werk vergunningsmoeilijkheden weg
Het verkrijgen van een vergunning voor een woningproject, inclusief voortraject, duurt in Vlaanderen in het beste geval gemiddeld 28,5 maanden of 2,5 jaar. In het slechtste geval, als er beroep wordt aangetekend bij de Raad van State, bedraagt de doorlooptijd gemiddeld 65,5 maanden of meer dan 5 jaar. Het zijn overwegend residentiële verdichtingsprojecten met meerdere woongelegenheden die onder die laatste categorie vallen. Dat blijkt uit recent onderzoek van de KU Leuven en IDEA Consult in opdracht van de Federatie van Algemene Bouwaannemers (FABA) die deel uit maakt van de bouwfederatie Embuild.
Embuild Vlaanderen breekt een lans om een verdichtingsbeleid op de rails te zetten door obstakels voor het verkrijgen van een vergunning weg te werken. Naast de noodzaak om bij een nieuw groter project met de buurt aan de slag te gaan, dienen de ellenlange beroepsprocedures – als gevolg van het terugkerende NIMBY-effect (Not In My BackYard) – onder de loep, te worden genomen.
Verdichtingsprojecten zijn duurder en tijdrovend
Een studie in opdracht van Departement Omgeving over de hindernissen en de kostprijs van verdichtingsprojecten toont aan dat de risico’s en meerkosten van verdichtingsprojecten hoog oplopen. Zo kost een woning in een verdichtingsproject gemiddeld 9.000 euro meer dan in een uitbreidingsproject zoals een nieuwbouwverkaveling. Die evolutie zet steeds meer druk op de verdichting en het stagnerende aanbod in populaire steden en kernen. Om de gewenste verkerning op de rails te zetten, hebben de onderzoekers een resem aanbevelingen geformuleerd. Voor lokale overheden gaat dat onder meer over de nood aan een heldere verdichtingsvisie inclusief een aangepaste autoparkeernorm.
Meer weten?
De stijgende meerkosten bij verdichtingsprojecten in onze centra zijn het gevolg van de toenemende risico’s voor ontwikkelaars; vergunningsmoeilijkheden, de hogere bouwkosten en de toenemende stedenbouwkundige lasten. De combinatie ervan heeft bovendien een prijsverhogend effect. Daarom zijn constructieve oplossingen en overleg nodig om haalbare en betaalbare woonvormen mogelijk te maken voor o.a. alleenstaanden en kleine gezinnen.
Obstakels moeten weggenomen worden
Hoewel steden en dorpen steeds meer in trek zijn voor verdichtingsprojecten, worden lokale overheden, bouwheren en projectontwikkelaars geconfronteerd met complexe en vaak tegenstrijdige regelgeving en eisen. Er is behoefte aan een duidelijker en meer gestroomlijnd beoordelingsproces voor bouwprojecten, waarbij projecten die beter aansluiten bij de ruimtelijke visie en duurzaamheidsdoelstellingen van de stad of gemeente, sneller en eenvoudiger goedkeuring krijgen.
Daarnaast moeten de eisen die aan bouwprojecten worden gesteld in verhouding staan tot de voordelen die ze opleveren voor de gemeenschap en de ruimtelijke ordening. Duidelijkheid en transparantie zijn essentieel om ontwikkelaars te stimuleren om in stedelijke kernen te investeren. Verdere versoepeling van regelgeving, betere coördinatie tussen verschillende overheidsniveaus, en meer flexibiliteit in de toepassing van stedenbouwkundige voorschriften zijn noodzakelijk om de obstakels voor verdichting weg te nemen.
Bon: Embuild